Maklumat Penternak Berdaftar di Blog ini,
--------------------------------------------
Anda mempunyai stok Lobster Air Tawar utk jualan, pembenihan, pemasaran & kursus? Daftarkan diri/syarikat anda di sini. Saya akan memasukkan senarai nama anda dalam list DISINI (Klik).
Emailkan kepada saya maklumat lengkap mengenai lokasi penternakan/no. tel utk dihubungi/utk tujuan apa dan sebagainya ke 2012.bizz[@]gmail.com
Jika anda sedang mencari Lobster Air Tawar di lokasi berdekatan anda, Sila Klik DISINI
Jika ingin bertanya soalan, sila KLIK SINI
(Sila tukar nama & klik 'Connect')
Terima Kasih,
Bro. azizie

Sila klik untuk menderma. Thanks

Thursday, December 23, 2010

Pengenalan Lobster Air Tawar


Lobster Air Tawar (Udang Kara Air Tawar) atau nama sainstifiknya Crayfish merupakan antara hidupan ternakan air tawar yang sedang meningkat popular di Malaysia sejak akhir-akhir ini. Udang kara juga telah menjadi sebahagian menu biasa restoran makanan laut di beberapa negara Asia termasuk juga Malaysia. Tempahan & permintaan disekitar ibu negara juga diterima termasuklah permintaan dari serata dunia seperti Jepun, UAE, Dubai & Singapore.


Lobster Air Tawar dikatakan telah mula bertapak di Semenanjung Malaysia sejak tahun 2000 lagi. Pada awalnya ianya cuma dijadikan sebagai udang perhiasan di dalam akuarium di dalam rumah. Oleh kerana potensinya untuk membesar boleh mencecah kepada saiz sehingga mencecah 10 inci maka terdapat beberapa pihak yang cuba untuk menternak untuk tujuan dijual sebagai bahan makanan. Hanya sebilangan kecil sahaja yang kini sedang menjalankan konsep penternakannya secara besar-besaran. Diketahui umum bahawa masih tidak terdapat penternak-penternak yang serius untuk menternak Lobster Air Tawar ini untuk tujuan komersial seperti membekalkan kepada pasaraya & pasar-pasar awam.

Potensi pelaburan dalam industri udang kara adalah sangat cerah. Dengan harga pasaran dan permintaan yang tinggi tersebut, ia mampu memberi pulangan lumayan dalam jangkamasa singkat. Pihak kerajaan sentiasa bersedia untuk memberikan kerjasama kepada semua penternak-penternak menceburi bidang penternakan Lobster Air Tawar ini dengan memberikan bantuan berbentuk pinjaman kewangan.

Oleh itu, kita perlu rasa bertuah kerana telah diberi peluang yang cukup luas untuk mengembangkan industry perikanan di dalam Negara di samping meningkatkan taraf hidup kita. Semoga usaha yang berterusan di kalangan penternak dapat memajukan serta menaikkan kembali nama Lobster Air Tawar di mata masyarakat Malaysia amnya serta masyarakat dunia umumnya.



No comments:

Post a Comment