Maklumat Penternak Berdaftar di Blog ini,
--------------------------------------------
Anda mempunyai stok Lobster Air Tawar utk jualan, pembenihan, pemasaran & kursus? Daftarkan diri/syarikat anda di sini. Saya akan memasukkan senarai nama anda dalam list DISINI (Klik).
Emailkan kepada saya maklumat lengkap mengenai lokasi penternakan/no. tel utk dihubungi/utk tujuan apa dan sebagainya ke 2012.bizz[@]gmail.com
Jika anda sedang mencari Lobster Air Tawar di lokasi berdekatan anda, Sila Klik DISINI
Jika ingin bertanya soalan, sila KLIK SINI
(Sila tukar nama & klik 'Connect')
Terima Kasih,
Bro. azizie

Sila klik untuk menderma. Thanks

Friday, December 24, 2010

Pemakanan & kitar hidup

PEMAKANAN

- Merupakan sejenis binatang yang aktif pada waktu malam, maka pemberian makanan yang lebih hendaklah dilakukan pada waktu malam. (1/3 siang & 2/3 malam)

- Memakan semua benda termasuk tumbuhan, ubi-ubian, bangkai dan binatang yang hidup di dalam air seperti ikan.

- Kandungan nutrisi yang seimbang diperlukan. Ia mestilah mengandungi karbohidrat, protein, lemak, mineral dan vitamin.

- Untuk mempercepatkan proses tumbesaran benih, digalakkan untuk menghasilkan plankton sendiri kemudian barulah dilepaskan benih ke kolam pembesaran.

- Untuk tujuan penternakan kanvas, palet udang merupakan makanan utama. Ubi kentang dan ubi keledek digunakan sebagai makanan tambahan. Selain itu, pemberian isi ikan dan cacing tanah juga dibenarkan tetapi dalam kuantiti yang kurang untuk menjaga kualiti air.

- Pemberian makanan yang secukupnya akan mempengaruhi kadar pertumbuhan Lobster tersebut. Terlebih memberi makanan boleh menyebabkan air mudah kotor.

- FCR @ 1:8 – dengan menggunakan 800gram makanan boleh menghasilkan 1 kg daging.

- Kebiasannya terdapat 2 jenis palet di pasaran iaitu Plater Starter (untuk anak benih) dan Palet Grower (untuk pembesaran).

No comments:

Post a Comment