Maklumat Penternak Berdaftar di Blog ini,
--------------------------------------------
Anda mempunyai stok Lobster Air Tawar utk jualan, pembenihan, pemasaran & kursus? Daftarkan diri/syarikat anda di sini. Saya akan memasukkan senarai nama anda dalam list DISINI (Klik).
Emailkan kepada saya maklumat lengkap mengenai lokasi penternakan/no. tel utk dihubungi/utk tujuan apa dan sebagainya ke 2012.bizz[@]gmail.com
Jika anda sedang mencari Lobster Air Tawar di lokasi berdekatan anda, Sila Klik DISINI
Jika ingin bertanya soalan, sila KLIK SINI
(Sila tukar nama & klik 'Connect')
Terima Kasih,
Bro. azizie

Sila klik untuk menderma. Thanks

Monday, December 6, 2010

Info Lobster Air Tawar


Pengenalan

Lobster Air Tawar (Freshwater Crayfish) adalah satu satu diantara spesis dalam keluarga udang (Crustacea). Kebiasaannya yang sering kita dengar hanyalah jenis lobster air laut. Lobster Air Tawar ini asalnya adalah dari selatan dunia seperti di Australia. Nama lain bagi Lobster Air Tawar ini adalah 3 iaitu crayfish, crawfish, dan crawdad. Lobster Air Tawar pula terbahagi kepada 3 jenis, iaitu ;

a) Astacidae
b) Cambaridae
c) Parastacidae

Lobster air tawar jenis Astacidae dan Cambaridae dikatakan terdapat di bahagian utara dunia, manakala Parastacidae asalnya dijumpai di bahagian selatan dunia, Kebiasaannya Lobster Air Tawar tinggal di kawasan air mengalir, danau, rawa, dan di kawasan pegunungan. Ia juga tinggal di dalam air lumpur. Pendek kata, ia merupakan sejenis haiwan yang mempunyai ketahanan diri yang tinggi dan boleh hidup di mana-mana kawasan berair.

Pemakanan

Hasil pencarian di internet dan kunjungan di kawasan penternakan & pembenihan menunjukkan reaksi mengatakan Lobster Air Tawar ni makan apa sahaja yang boleh di makan. Kiranya, bab makan memang mudah bagi lobster jenis air tawar ni. So, xde la masalah susah nak mendapatkan bahan makanan atau makanan terlalu mahal. Sebab sumber makanan dia ada di sekeliling kita jer. Dari jenis sayur-sayuran, haiwan & palet udang.
Oleh kerana, lobster ini merupakan sejenis haiwan yang aktif pada waktu malam, maka pemberian makanan yang lebih hendaklah dilakukan pada waktu malam pada kadar 30% di waktu siang & 70% di waktu malam. Ada juga sesetengah penternak yang cuma memberi makan hanya pada waktu malam.

Pembenihan/Pembiakan

Pada kebiasaannya, Lobster Air Tawar dah boleh bertelur pada ketika umurnya 5 hingga ke 6 bulan. Namun ada juga yang melaporkan ianya bole mula bertelur pada umur yg lebih awal dari itu. Bilangan telur yang mampu dihasilkan oleh seekor lobster muda lebih dari 200 biji. Jika umurnya mencecah dewasa, telur yang dihasilkan boleh meningkat sehingga 1000 biji.
Kebarangkalian untuk anak-anak tersebut menetas dan membesar adalah lebih 80%. Ini menunjukkan bahawa ianya mempunyai ketahanan badan yang sangat kuat jika hendak dibandingkan dengan penternakan ikan air tawar. Mudah dijangkiti penyakit dan sebagainya.

Penjagaan

Lobster Air Tawar sangat mudah untuk dijaga. Oleh kerana ia hidup di air tawar, maka air yang paling sesuai adalah air gunung yang mengalir. Ini kerana, ia adalah air semulajadi yang mengandungi kandungan oksigen yang tinggi.
Bagaimana jika menggunakan air paip? Tidaklah menjadi masalah untuk menternak lobster menggunakan air dari sumber yang telah dirawat seperti air paip. Air tersebut hendaklah dipastikan tidak mengandungi klorin yang terlalu banyak. Selain itu, sistem oksigen hendaklah dipasang untuk memastikan lobster mendapat kandungan oksigen yang mencukupi untuk membesar dengan baik.
Kualiti air juga hendaklah dijaga dengan baik. Sekiranya air takungan lobster tersebut mempunyai bakteria yang boleh mendatangkan penyakit kepada lobster. Besar kemungkinan ia akan mati kesemuanya. So, penjagaan air & oksigen amat penting untuk proses tumbesaran lobster air tawar.

No comments:

Post a Comment