Maklumat Penternak Berdaftar di Blog ini,
--------------------------------------------
Anda mempunyai stok Lobster Air Tawar utk jualan, pembenihan, pemasaran & kursus? Daftarkan diri/syarikat anda di sini. Saya akan memasukkan senarai nama anda dalam list DISINI (Klik).
Emailkan kepada saya maklumat lengkap mengenai lokasi penternakan/no. tel utk dihubungi/utk tujuan apa dan sebagainya ke 2012.bizz[@]gmail.com
Jika anda sedang mencari Lobster Air Tawar di lokasi berdekatan anda, Sila Klik DISINI
Jika ingin bertanya soalan, sila KLIK SINI
(Sila tukar nama & klik 'Connect')
Terima Kasih,
Bro. azizie

Sila klik untuk menderma. Thanks

Friday, December 24, 2010

Cara hidup LAT



KEHIDUPAN & TEMPAT TINGGAL

AIR

Air terbaik adalah air dari gunung yg sentiasa mengalir kerana mengandungi cukup oksigen. Begitu juga air sungai dan paya.

Air paip juga boleh digunakan, tetapi perlu dinyahklorin @ disimpan 2~3 hari sebelum digunakan. Ini kerana pertumbuhan Lobster Air Tawar mungkin boleh terbantut dan memerlukan masa yang lama untuk ia pulih kembali.
Kadar pH air yg sesuai adalah pada kadar neutral pH7, manakala suhu bagi air pula sekitar 26°~28°C. ianya boleh diukur dengan menggunakan thermometer dan alat pengukur PH air yang terdapat di pasaran.

Air yg terlalu kotor perlu diganti mengikut kesesuaian. Air yg kotor boleh mengubah warna kulit & menyukarkan proses pemerhatian induk bertelur & salin kulit

Gunakan pam air yg sesuai berkadaran dengan saiz kolam yg digunakan. Kaedah pusing air membantu membekalkan oksigen kepada ternakan lobster anda.

Lakukan kerap pemerhatian utk memastikan air yang digunakan tidak berpenyakit.



OKSIGEN

Lat memerlukan oksigen secukupnya utk proses tumbesaran.

Kekurangan oksigen boleh membantutkan tumbesaran & menyebabkan kematian.

Kandungan oksigen semula jadi boleh diperolehi daripada air yg mengalir @ menggunakan pam udara.

Ketika LAT sedang mengalami proses bertukar kulit, ia memerlukan oksigen yg larut dalam air kerana LAT tidak akan berganjak kemana-mana utk mendapatkan oksigen.

Kedalaman air juga mempengaruhi kandungan oksigen. Sekiranya kedalaman air tinggi, oksigen yg banyak perlu dibekal & dikekalkan.

No comments:

Post a Comment